Siedziba kancelarii:
Zadzwoń do nas!
Napisz do nas!
Zadzwoń do nas!
Napisz do nas!
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (nr UD283) przewiduje zasadniczą reformę kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy. Jej istotą jest przyznanie inspektorom pracy uprawnienia do administracyjnego stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji, gdy strony – mimo nazwania umowy „cywilnoprawną” (np. kontrakt B2B) – faktycznie wykonują pracę w warunkach określonych w art. 22 § 1 Kodeksu pracy. Zgodnie z projektowanym brzmieniem art. 11 pkt 7a ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnione odpowiednio (przy. autora: w drodze decyzji administracyjnej) do "stwierdzania istnienia stosunku pracy w sytuacji kiedy zawarto umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, powinna być zawarta umowa o pracę;”.
Projektowany art. 34 ust. 2 określa, że w decyzji wskazuje się co najmniej: datę zawarcia umowy o pracę i datę rozpoczęcia pracy, rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wymiar czasu pracy oraz wysokość wynagrodzenia – a jeżeli materiał dowodowy nie pozwala na ustalenie wynagrodzenia za pracę, inspektor przyjmuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Co istotne, zgodnie z projektowanym art. 34 ust. 2d, decyzja ta „podlega natychmiastowemu wykonaniu w zakresie skutków wynikających z nawiązania stosunku pracy”. Wspomniana decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu w zakresie skutków, jakie przepisy prawa pracy wiążą z nawiązaniem stosunku pracy oraz obowiązkami w zakresie podatków i ubezpieczeń społecznych powstałymi od dnia jej wydania. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji w tym zakresie
Od decyzji okręgowego inspektora pracy przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Pracy w terminie 7 dni – tak wynika z projektowanego art. 34 ust. 5b. Z kolei art. 34 ust. 5c Główny Inspektor Pracy rozpoznaje odwołanie w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Od Głównego Inspektora Pracy służyć ma dalsze odwołanie na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1568 i 1841 oraz z 2025 r. poz. 620, 1172 i poz.). Oznacza to, że ciężar wykazania braku stosunku pracy spoczywać będzie na podmiocie kwestionującym ustalenia inspektora.
Projekt wprowadza również dalsze mechanizmy zwiększające efektywność kontroli, w tym umożliwia inspektorom prowadzenie kontroli z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Projektowane zmiany przewidują także szerszą wymianę danych pomiędzy PIP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajową Administracją Skarbową, co ma ułatwić identyfikowanie przypadków pozornego samozatrudnienia.
Dla przedsiębiorców i osób świadczących usługi w formule B2B – zwłaszcza w branżach takich jak IT, marketing czy usługi doradcze – planowane zmiany oznaczają znaczący wzrost ryzyka, że zawarte kontrakty zostaną przymusowo przekwalifikowane na stosunek pracy. W praktyce może to skutkować koniecznością natychmiastowego stosowania przepisów prawa pracy, a po uprawomocnieniu decyzji – także wyrównaniem składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy, z odsetkami. Wymaga to zarówno od zlecających, jak i od samozatrudnionych starannego przeanalizowania treści zawieranych umów i – co równie ważne – faktycznego sposobu wykonywania pracy. Kluczowe znaczenie będzie mieć dokumentacja potwierdzająca niezależność usługodawcy: swobodę w wyborze czasu i miejsca pracy, wykorzystywanie własnych narzędzi, ponoszenie ryzyka gospodarczego.
Zespół KRTP Rozbrój Adwokaci i Doradcy Podatkowi rekomenduje przeprowadzenie audytu dotychczasowych kontraktów B2B i zleceń, a także wprowadzenie do umów odpowiednich postanowień. Nasza kancelaria monitoruje przebieg prac legislacyjnych nad projektem UD283 i oferuje wsparcie w przygotowaniu dokumentacji oraz procedur pozwalających ograniczyć potencjalne konsekwencje finansowe i prawne.
Przeczytaj także:
Nasza Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną Klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Współpracujemy z radcami prawnymi, adwokatami, doradcami podatkowymi i rzeczoznawcami majątkowymi, dzięki czemu zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.
Strona www stworzona w kreatorze WebWave
Projekt i wykonanie: SmartPixel
KRTP Rozbrój Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.j.
Ul. Chorzowska 150, 40-101 Katowice
KRS: 0000888236
NIP: 6783189317
REGON: 388380163