Siedziba kancelarii:
Zadzwoń do nas!
Napisz do nas!
Zadzwoń do nas!
Napisz do nas!
W dniu 22 września 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów (sygn. I FSK 1519/21) wydał wyrok, który istotnie porządkuje zasady zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii (OZE).Rozstrzygnięcie to ma kluczowe znaczenie dla wytwórców zielonej energii, podmiotów obracających energią oraz spółek korzystających z systemu świadectw pochodzenia.
NSA przesądził, że stawka akcyzy, która ma zastosowanie do zwolnienia z art. 30 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542 ze zm.; dalej jako: "u.p.a."), jest stawką obowiązującą w dniu wytworzenia i wprowadzenia energii z OZE do systemu elektroenergetycznego – a nie w dniu późniejszego umorzenia świadectwa pochodzenia.
W praktyce oznacza to, że jeżeli energia z OZE została wyprodukowana przed zmianą stawki akcyzy, podatnik może zastosować zwolnienie według stawki z chwili wytworzenia energii, nawet jeśli dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia (który warunkuje techniczne skorzystanie ze zwolnienia) został wydany później.
NSA w swoim orzeczeniu zwrócił uwagę na rozróżnienie między przedmiotem zwolnienia a mechanizmem jego realizacji:
Art. 30 ust. 1 u.p.a. z 2008 r. ustanawia samo zwolnienie i określa jego przedmiot – energię elektryczną wytworzoną z OZE.
Art. 30 ust. 2 u.p.a. z 2008 r. reguluje wyłącznie mechanizm realizacji tego zwolnienia (moment, w którym można obniżyć należną akcyzę), ale nie przesądza o stawce.
Skład orzekający NSA podkreślił, że od początku ustawodawca zakładał wartościowy (kwotowy) sposób stosowania zwolnienia. Oznacza to, że wysokość zwolnienia powinna odpowiadać stawce akcyzy obowiązującej w chwili wytworzenia energii i jej wprowadzenia do sieci, a nie w momencie technicznej realizacji zwolnienia.
Istotnym argumentem podniesionym w tym istotnym wyroku NSA jest brak możliwości technicznego wyodrębnienia energii według źródła pochodzenia. Sąd zwrócił uwagę na „jednorodność” energii w sieci. Nie można w późniejszym momencie odróżnić, która część energii pochodzi z OZE. Właśnie dlatego momentem decydującym o wysokości zwolnienia jest moment wytworzenia i wprowadzenia do systemu, kiedy można jeszcze zidentyfikować ilość energii z OZE na podstawie dokumentu umorzenia.
Rozstrzygnięcie NSA zapewnia spójność z prawem unijnym (m.in. Dyrektywa 2003/96/WE – tzw. Dyrektywa Energetyczna) oraz z zasadą neutralności podatkowej. Pozwala przedsiębiorcom na pewne i przewidywalne rozliczanie akcyzy nawet w okresach zmian stawek podatkowych.
Wytwórcy energii z OZE zyskują potwierdzenie, że mogą rozliczać zwolnienie z akcyzy według stawki z dnia wytworzenia energii, nawet jeśli świadectwo pochodzenia zostało umorzone później.
Wyrok umożliwia również podatnikom, którzy rozliczali zwolnienie według stawki obowiązującej w dniu umorzenia świadectw, dochodzenie zwrotu nadpłaconej akcyzy.
Wyrok uchyla wcześniejsze rozstrzygnięcia (m.in. WSA w Warszawie, V SA/Wa 531/20) oraz niekorzystną interpretację indywidualną, co może wpływać na bieżące i przyszłe postępowania podatkowe.
Autor: Grzegorz Rozbrój, adwokat i doradca podatkowy
Przeczytaj także:
Nasza Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną Klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Współpracujemy z radcami prawnymi, adwokatami, doradcami podatkowymi i rzeczoznawcami majątkowymi, dzięki czemu zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.
Strona www stworzona w kreatorze WebWave
Projekt i wykonanie: SmartPixel
KRTP Rozbrój Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp. j.
Ul. Chorzowska 150, 40-101 Katowice
KRS: 0000888236
NIP: 6783189317
REGON: 388380163