Zadzwoń do nas!

(+48) 534 385 679

Napisz do nas!

biuro@krtp.pl

Zadzwoń do nas!

(+48) 534 385 679

Napisz do nas!

biuro@krtp.pl

a yellow toy car sitting on top of a bed
25 września 2025

Samochody osobowe w kosztach podatkowych od 1 stycznia 2026 r.: nowe limity, leasing i wątpliwości konstytucyjne

Co się zmienia od 1.01.2026 r.?

 

Od 1.01.2026 r. możliwość zaliczania do KUP zarówno odpisów amortyzacyjnych, jak i opłat z tytułu leasingu/najmu/dzierżawy będzie uzależniona od poziomu emisji pojazdu:

  • 225 000 zł – auta elektryczne i wodorowe,

  • 150 000 zł – auta spalinowe/hybrydowe z emisją poniżej 50 g CO₂/km,

  • 100 000 zł – auta spalinowe/hybrydowe z emisją co najmniej 50 g CO₂/km.

Podstawa prawna i skąd ta zmiana?

 

To nie „nowy projekt”, lecz uchwalona 2 grudnia 2021 r. ustawa  o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269). Co najważniejsze z perspektywy podatników to właśnie ustawa o PIT i CIT są tymi "niektórymi innymi ustawami". W wyniku nowelizacji zmianie uległy art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a ustawy o CIT, wprowadzając limity powiązane z emisją CO₂ z odroczonym wejściem w życie na 1.01.2026 r.. Ministerstwo Finansów potwierdza obowiązywanie tych limitów od 2026 r. i jak wskazało niedawno nie prowadzi żadnych prac nad zmianą wprowadzonych w tzw. "polskiego ładu" nowych limitów.

 

Zakres ograniczeń – amortyzacja, leasing, najem

  • Amortyzacja: do kosztów zaliczysz odpisy tylko do wysokości limitu właściwego dla typu/emisji pojazdu. Nadwyżka ponad limit – poza KUP. 

  • Leasing/najem/dzierżawa (operacyjny): koszty opłat (rat, czynszów wstępnych itp.) ujmujesz proporcją: (limit 100/150/225 tys. zł ÷ wartość pojazdu) × opłata. Ta sama logika obowiązuje od 2026 r., z nowymi progami emisyjnymi. 

Przepisy przejściowe – co z autami już w firmie?

 

Dla środków trwałych wprowadzonych do ewidencji do 31 grudnia 2025 r. mają zastosowanie dotychczasowe limity (150 000/225 000 zł). To oznacza możliwość kontynuowania amortyzacji według „starych” zasad po 1.01.2026 r. 

 

A co z leasingami zawartymi do 31.12.2025 r.?

 

Tu pojawia się kluczowy problem -  brak precyzyjnych przepisów przejściowych dla umów leasingu/najmu, przez co istnieje ryzyko, że nowe limity (w tym 100 000 zł dla emisji ≥ 50 g/km) obejmą również trwające umowy od 1.01.2026 r. – mimo że zostały zawarte wcześniej. Taki stan rzeczy powoduje niepewność obrotu prawnego na ogromną skalę i uniemożliwia bezpieczne planowanie finansów firmy.

 

Wątpliwości konstytucyjne: prawa nabyte i zasada zaufania

 

Zastosowanie mniej korzystnych zasad do trwających umów może być postrzegane jako naruszenie:

  • zasady ochrony praw nabytych i zaufania do państwa i prawa (art. 2 Konstytucji),

  • zakazu retroakcji materialnej.

Z punktu widzenia podatnika kluczowa jest przewidywalność obciążeń w całym okresie leasingu. Brak „bezpiecznika” przejściowego zwiększa ryzyko sporów, konieczność występowania o interpretacje indywidualne, a w zależności od praktyki organów – nawet rozważania skargi konstytucyjnej.

 

Pozostałe zasady – bez zmian

  • Limity KUP 75% dla „użytku mieszanego” (PIT/CIT) i 50% VAT przy braku ewidencji przebiegu – pozostają odrębnymi ograniczeniami i nadal „nakładają się” na limity wartościowe (stan na dziś). (Wniosek wynikający z braku informacji o zmianie tych regulacji przy okazji limitów 2026). 

  •  

Rekomendacje KRTP – co zrobić do 31.12.2025 r. i później

  • Decyzje zakupowe i wprowadzenie do ewidencji – rozważyć przyspieszenie nabycia (i wprowadzenia do ewidencji) aut, które przy nowych zasadach „spadną” do limitu 100 000 zł. 

  • Leasing/najem – audyt umów zawartych i planowanych do końca 2025 r.; rozważenia wymagają m.in. wysokość czynszu wstępnego, opcja wykupu, harmonogram płatności (ryzyko zastosowania nowych limitów od 2026 r. do trwających umów). 

  • Weryfikacja emisji CO₂ (WLTP) konkretnego modelu oraz wpisu w CEPiK – poziom 50 g/km jest progiem „decydującym”.

  • Interpretacje przy wysokich ekspozycjach finansowych warto rozważyć interpretację indywidualną 

  • Modelowanie podatkowo–ekonomiczne – porównaj TCO i KUP pod starym vs nowym limitem (amortyzacja/leasing, 75%/50% VAT, ubezpieczenia AC/GAP).

 

Autor: Grzegorz Rozbrój, adwokat i doradca podatkowy

 

Przeczytaj także:

Nasza Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną Klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Współpracujemy z radcami prawnymi, adwokatami, doradcami podatkowymi i rzeczoznawcami majątkowymi, dzięki czemu zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.

Strona www stworzona w kreatorze WebWave 

Projekt i wykonanie: SmartPixel

KRTP Rozbrój Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp. j.

Ul. Chorzowska 150, 40-101 Katowice

KRS: 0000888236

NIP: 6783189317

REGON: 388380163